Darmflora

Wat je darmflora allemaal voor je doet

De darmflora speelt een belangrijke rol in de gezondheid van het hele lichaam. In de darmen zelf zorgt een gezonde darmflora voor een goede spijsvertering, het opnemen van voedingsstoffen en het stimuleren van de darmbeweging en – passage (ontlasting).

70 % van je weerstand

Je darmflora heeft een innige relatie met je immuunsysteem (weerstand). Je darmen zitten aan de binnenkant, maar zijn eigenlijk deel van de buitenwereld. Zie de darmen als een open buis waar de hele tijd stukken buitenwereld (eten & drinken) in gestopt worden en daaromheen zit jij. Die buis is wel je grootste contactorgaan en de grens tussen binnenwereld en buitenwereld. Reken maar dat die tot de tanden toe bewapend is. Zowel in de darm zelf als in de rest van je lichaam zorgt een gezonde darmflora ervoor dat er geen indringers blijven hangen waarop je niet zit te wachten.

Oppervlakte

huid: 2 m²

longen: 100 m²

darmen: 700 m² (dunne darm 600 m² en dikke darm 100 m²)

Darmflorabacteriën

  • de zuren die je darmflora produceert zijn gunstig voor het darmmilieu maar ongunstige voor slechte bacteriën en schimmels
  • je darmflora eten hun vijanden gewoon op (macrofagie)
  • waar goede darmflora zit kunnen simpelweg geen ziekteverwekkers zitten
  • vriendelijke bacteriën buiten je darmen prikkelen je immuunsysteem om Immuunglobuline A (IgA) aan te maken. dit is een nuttige antistof die helpt te verdedigen tegen ziekteverwekkers
  • een gedeelte van het IgA gaat weer terug de darm in en wordt dan secretorisch IgA (sIgA)
  • het sIgA werkt als een soort coating die om de indringers in de darm heen gaat zitten en er op die manier voor zorgt dat ze niet kunnen aangrijpen aan de darmwand. Ze kunnen dus niet blijven ‘hangen’ in de darm en spoelen met de ontlasting mee het lichaam uit.

Ziek of gezond?

Ben je als je nooit ziek bent dan wel gezond? Of vinden we ons gezond met klachten, die er nu eenmaal bij horen? Zoals darmklachten, rottig ontlastingpatroon, heftige menstruatieklachten. Een écht gezond mens is niet alleen niet ziek, maar is ook vol energie, heeft geen last van zijn maag of darmen, zit opeen gewicht dat past bij de lichaamsbouw en heeft geen slechte huid, slaapproblemen, ontstekingen en eczeemplekken. Mensen die nooit ziek zijn, zitten in overlevingsmodus. Hun immuunsysteem is overbelast en dan is er geen ruimte voor het lichaam om ‘op te ruimen’. Wat wij voelen als ‘ziek zijn’, is in feite het gevecht dat je immuunsysteem voert met de ziekteverwekker. Om te kunnen vechten, heb je wel soldaten nodig. Een gezonde darmflora prikkelt het immuunsysteem om die soldaten (immuunglobulinen) aan te maken. Ga je werken aan je darmflora dan kan het dus zijn dat je ineens wel verkouden worden. En dat komt dus omdat het immuunsysteem weer gaat werken.

Vermoeidheid

Je darmflora produceert 40 % van de energie die zijzelf en de darmen nodig hebben om goed te werken. De binnenste cellaag van de darmen (het epitheel) vernieuwt zicht elke 72 uur. Dat kost energie. Als je te weinig darmbacteriën hebt dan blijft de productie van energie dus achterwege. Die moet je ergens anders vandaan halen – uit de voorraadkast van je eigen lichaam. Zou dat een verklaring kunnen zijn voor de vermoeidheid waar zoveel mensen mee te maken hebben? Bovendien produceert je darmflora ook een aantal belangrijke vitamines uit de B-groep en vitamine K.  Je darmflora zorg ook samen met je lever voor een goede afvoer van afvalstoffen.

Is je darmflora prut, dan mist je een groot gedeelte van de opbouwende energie en vitamines en je kunt je afval minder effectief kwijt.

Je maakt je darmflora bacterieën het gelukkigst met:

  1. Variatie
  2. Voedingsstoffen (seizoensgroenten)
  3. Vocht
  4. Vezels (oplosbare en onoplosbare zijn voeding voor je darmen)
  5. Vetten

Onoplosbare vezels:

groenten(asperges, spruitjes, koolsoorten, wortel, paprika, mais)

rauw, gestoomd, wokken

bonen (kidneybonen)

Koop ze gedroogd, laat ze een dag weken en dan 90 minuten koken. Daarmee raak je de minder gezonde lectinen en fytinezuur kwijt, maar de vezels blijven.

noten en zaden

graanvervangers en glutenvrij graan

quinoa, amaranth, gierst, teff, boekweit

Oplosbare vezels

groenten en fruit, zoete aardappel, pompoen, aardpeer, pastinaak, asperges, bananen, prei, ui, knoflook, noten en zaden, paddenstoelen (shiitake), tapiocameel, zoete aardappelen.

darmflora paddenstoelen